úterý 20. září 2016

Rieu: raději doušek dobrého vína


De Limburger, 20. 9. 2016

Sedmnáct let po svém posledním koncertu na náměstí ´Onze Lieve Vrouweplein´ se André Rieu se svým celým orchestrem na ´Onze Live Vrouweplein´ vrací, i když jenom na pouhých třicet minut.
Z Argentiny dává dirigent vědět, že může klidně hrát i déle. „Když to půjde, ale žádné tři hodiny.“


„To není na délce,“ směje se André Rieu v telefonu z Buenos Aires. „Je to stejné jako s vínem. Mám radši doušek červeného vína, než celou láhev portského.“
Maastrichtský dirigent je v tuto chvíli v argentinském hlavním městě, kde se svým orchestrem Johanna Strausse šestkrát vystupuje na stadionu Luna Park a poukazuje na mini-koncert, který bude 30. září na náměstí ´Onze Lieve Vrouwenplein´ v Maastrichtu.

Intimněji
„Obrátili se na mě z vysílání Max, jestli bych maastrichtský týden programu ´Tijd pro Max karavaan´ mohl uzavřít koncertem na Vrijthofu. Jenže to se mi nezdálo. Tam jsem stál nedávno sedm večerů za sebou, pokaždé před 13.000 lidmi. To náměstí je příliš velké pro program, jako je tento. Navíc také vím, co všechno takový koncert obnáší. Nejen přípravy, ale i například uzávěrky dopravy. Proto jsem navrhl uhnout na ´Onze Lieve Vrouwenplein´. To je mnohem intimnější a útulnější. Zpočátku to nešlo, ale nakonec se to přece povedlo.“

Celý orchestr
Rieu nečeká, že toto neočekávané vystoupení povede k velkému návalu. „To se zdaleka nedá porovnat s koncertem na Vrijthofu, i když vystupujeme s celým orchestrem. Koncert na Vrijthofu trvá tři hodiny, tento jenom čtyřicet minut včetně úvodního slova. Takže zbude třicet minut.“
Kdyby to záleželo na dirigentovi, klidně by hrál i déle. „Vyrozuměl jsem však od svého manažera studia, že potom následuje ještě jiné vysílání Maxe. Takže si myslím, že můžeme nanejvýš tak čtvrt hodinky, dvacet minut přetáhnout.“ Milovníky jeho hudby, kteří doufají, že se tento koncert, stejně jako koncert na Vrijthofu, se bude vracet každý rok, musí dirigent zklamat.

Jednorázově

„Teď je mi 66 a vždycky jsem vykřikoval, že se dožiju 120, takže na Vrijthofu budu pokračovat ještě nějakou dobu,“ směje se Rieu. „Anebo by si nás muselo vysílání Max každým rokem vyžadovat. Ale to se nestane. Toto vystoupení vidím jako jednorázové, při kterému mohu ostatní v Nizozemí seznámit s tím nejkrásnějším náměstím na světě, s ´Onze Lieve Vrouwenplein´. Sám sem rád chodím, když jsem ve městě. Doufám zkrátka, že to bude příjemná hodinka. A s počasím si nedělám žádné starosti. Protože pokaždé, když vystupuji se svým orchestrem v Maastrichtu, tak je hezky.“

(Zdroj De Limburger, 20. září 2016, volný překlad EWI)

...Vstupenky na tento minikoncert byly v půl hodině vyprodané...
Oprava: Vstupenky, které byly zadarmo, byly během dvou minut pryč... (21.09.2016)